maanantai 20. huhtikuuta 2015

Hoitajan turva


Vahingon sattuessa

Syitä lisääntyneisiin yhteydenottoihin potilasasiamiehiin ovat mm. potilaiden ja heidän edustajinsa valveutuneisuus, sosiaali- ja terveydenhuoltoa vaivaava resurssipula sekä potilaiden moniongelmisuus. Yleisin yhteydenotto syy on potilasvahinkoepäilyt (49%).
Yhteydenotot kirjaa potilasasiamiehet omissa yksiköissään.
Eniten yhteydenottoja potilasasiamiehiin tulee kirurgian erikoisalalta - runsas toimenpiteiden määrä yleensä merkitsee suurempaa komplikaatiomäärää. 
Kohtelu ja käytö mikä koostuu henkilökunnan käytöksestä, potilaan kohtelusta ja itsemääräämisoikeuteen sekä alaikäisne potilaan asemaan liittyvistä asioista (19%).
Salassapitoon ja tietojen saamiseen liittyvät asiat (16%) ja muu asiaryhmään kuuluu lukuisia pieniä asioita (16%).
Yhteydenotoista 2-4% johtaa muistutuksiin/jatkotoimenpiteisiin.
 Potilaan valitustiet
 Potilaalla on runsaasti mahdollisuuksia saada asiansa valvontaviranomaisten käsiteltäväksi, esim. terveydenhuollon omat valvontaviranomaiset ja hallintotuomioistuimet.
Potilasvahinkokeskuksessa arvioidaan, onko vahinko potilasvahinkolain mukainen. Jos kyseessä on potilasvanhinko, selvitetään mahdollisen korvauksen suuruus.

-Muistutus , on nopea ja joustava tapa esittää mielipide hoitoyksikölle.
 -Kantelu lääninhallitukselle
-Valitus lääninoikeudelle, potilas voidaan määrätä vastentahtoiseen hoitoon mielenterveyslaissa annetuilla perusteilla
-Kantelu Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle, jos epäillään, että hoidosta on aiheutunut potilaan vaikea vammautuminen tai menehtyminen, kantelu ohjataan TOE:lle.

Vastuukysymykset 
Hoitovirheeseen liittyvät vastuukysymykset vaihtelevat suuresti. 
Asian selkeyttämiseksi potilasvahinkotyypit ja niihin liittyvät vastuukysymykset on jaettu neljään pääryhmään:
1. lääkeaineisiin ja niiden annosteluun liittyvät vahingot
2.hoitotoimenpiteisiin liittyvät vahingot
3. tapaturmat
4.muut vahingot 

Avoimuus vahinkotilanteissa
Sosiaali-ja terveyshuollon ammattilaisen on kannettava vastuu ikävissäkin tilanteissa. Pahin tilanne potilaan kannalta on se, ettei kukaan kerro, mitä on tapahtunut, mutta henkilökunnasta huomaa ,ettei kaikki ole kohdallaan. On erittäin tärkeää ilmoittaa mahdollisesta virheestä!
Välittömästi vahingon tapahduttua kannattaa ottaa myös yhteys lähimpään esimieheen ja käydä asia hänen kanssaan rehellisesti läpi. Näin työnantajan tai esimiehen on helpompi varautua asian jatkoselvittelyyn.
Myös erilaiset ammattiliitot ja niiden alaosastot tarjoavat juridisia neuvoja ja lakimiespalveluja jäsenilleen.
Potilasvanhinkoihin liittyvä lainsäädäntö   
Terveyshuoltoalan ammattilaisilla pätee tavalliset yhteiskunnan oikeudelliset normit, ei ole erityisasemia. 
Suurimpaan osaan terveydenhuoltoalan vahinkotapauksista sovelletaan rikoslain eri kohtia. Jotta varsinainen oikeudellinen vastuu syntyisi, on toiminnan oltava virheellistä ja hoitohenkilökunnalle syyksi luettavaa. 
Tämän rikosoikeudellisen vatuun muodostuminen edellyttää, että kyseessä ollutta tekoa tai laiminlyöntiä voidaan pitää tahallisena tai tuottamuksellisena. 
Rikosprosessin kulku
-Rikollinen teko tai laiminlyönti
-Ilmoitus poliisille
-Esitutkinta
-Syyttäjän harkinta
-Tuomioistuinkäsittely
-Tuomioistuimen päätös

Vahinkokorvaus
Vahingonkorvausoikeuden säännösten mukaan kukin vastaa teoistaan ja esimies vastaa osittain alaistensa teoista.  Vahingonaiheuttaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka on aiheuttanut tuottamuksellisesti tai tahallisesti. Vahingonkorvaukseen voidaan tuomita, vaikka syytteessä mainittu teko ei olisi rikos tai syyte hylättäisiin. 
Myös työnantaja on velvollinen vastaamaan työntekijöidensä toimista tai virheistä. 
Terveyden- tai sairaanhoidon yhteydessä tapahtuneet henkilövahingot korvataan potilaalle yleensä potilasvahinkolain perusteella. Asiakas voi hakea korvausta potilasvakuutuksesta. 
Korvauksen perusteena on, että korvauksen hakija on lain edellyttämässä potilaan asemassa, sekä siihen liittyen, että työn suorittaja on terveydenhuoltoalan ammattihenkilä.

Potilasvahinkolaki 
Potilasvahinkolain nojalla korvataan potilaalle terveyden- tai sairaanhoidon yhteydessä tapahtuneet henkilövahingot. 

Potilasvahinkolain mukaan korvattavia ovat: hoitovahinko, sairaanhoitolaitteen tai -välineen vika, infektiovahinko, tapaturmavahinko, hoitohuoneiston tai laitteiden palosta tai muusta äkillisesti tapahtumasta aiheutunut vahinko, lääkevahinko sekä kohtuuton vahinko. 
Vahingonkorvauslaki
Vahingonkorvauslakia sovelletaan erilaisten henkilö- ja esine vahinkojen korvaamiseen. Sitä käytetään myös pohjana, jos mahdollinen vahinko ei kuulu potilasvahinkolain piiriin. Jos vanhinko on aiheutettu julkista valtaa käytettäessa, rangaistavaksi säädetyllä teolla tai muilla erityisen raskauttavilla syillä, käsittää laki myös hyvityksen sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.
Tilanteiden kärjistymisen ennaltaehkäisy 
Huolellinen kirjaaminen
Kaikki ongelmatilanteet kannattaa kirjata huolellisesti. Hyvän kirjaamisen voidaan katsoa olevan hoidon laadun sekä ammattitaidon mittari. Lisäksi se turvaa potilaan oikeudet ja saattaa pelastaa hoitajan monelta mielipahalta.
Todellinen ammattilainen pystyy rehellisesti myöntämään ne osa-alueet, joissa hän ei ole vahvoilla ja joissa ei tunne suoriutuvansa senhetkiseillä resursseilla. Potilasturvallisuus on avainsana. 

KIITOS JA ANTEEKSI
Hyviin käytöstapoihin kuuluu hoitohenkilökunnan esittely asiakkaalle, nimineulan joista ilmenee koulutus ja tehtävänkuva. Joskus kyky pyytää anteeksi voi olla erittäin hyödyllinen taito. Anteeksi pyytäminen on vahvaa näkemystä omasta ammattitiadosta. Ammattilaisella on joskus varaa erehtyä ja todeta, että tarvitsee esim. toimenpiteen suorittamiseen lisää apua. 
 

1 kommentti:

  1. Kiitos!kysymys erittäin laajasta aihealueesta, jatketaan tästä tunneilla ja annan "tsekkauslistan" vielä asiasta sinulle.....kaavio esim. valitusteistä olisi hyvä tuntea ja esim. potilasasiamiehen yhteystiedot on hyvä ottaa selville heti uudessa yksikössä aloittaessa....

    VastaaPoista